|
Graziëlla Curreli, beelden in brons
Graziëlla Curreli is in 1960 geboren te Parijs. Haar Italiaanse
ouders moedigden haar reeds op jonge leeftijd aan haar
voorliefde voor kunst te volgen en stimuleerden dat. Haar vader
verkocht zelfs haar kindertekeningen. Zij studeerde literatuur
aan de Sorbonne en maakte daar kennis met het werk van de
dichters Dante, Petrarca, kunstenaars als Michelangelo en
filosofen als Plato en Epictetus.
In 1987 merkte zij dat beeldhouwen de kunstvorm is waarin zij
het beste haar talenten kwijt kan. De reis door de derde
dimensie begon met klei. Zacht, fris en neutraal genoeg om te
experimenteren. Later wijzigden de omstandigheden en was zij in
staat met was en brons 'volwassener' te werken.
Zij reisde veel, kent alle belangrijke musea van Europa,
bestudeerde de beelden van de grote Griekse beeldhouwers en de
Franse klassieke beeldhouwers Edgar Degas en Aristide Maillol.
In 1994 verhuisde zij naar Amsterdam waar zij een grote
leermeester vond in de beeldhouwer Karel Gomes. Zij werd
gestimuleerd en geïnspireerd door zijn werk; vrouwen zouden haar
belangrijkste thema worden. Karel Gomes leerde haar de techniek
te verbeteren en de manier waarop hij zijn beelden voorbereidde.
De ambachtelijkheid van het werken, het bouwen van het geraamte,
het modelleren en het van alle kanten bekijken van een beeld,
maar bovenal zijn kunstenaarschap en de manier om naar kunst te
kijken. In 1999 ging Graziëlla op zoek naar een bronswerker en
vond er een in Haarlem. De zorgvuldige hulp en aanwijzingen
leerden haar hoe het wassen beeld te vertalen in een brons, van
het maken van de mal tot het verfijnde afwerken van het metaal.
Sinds 2000 werd haar werk in galeries getoond en vanaf 2001
worden haar beelden getoond op de Holland Art Fair in Den Haag,
de PAN en de KunstRai te Amsterdam. Momenteel maakt het werk
deel uit van de permanente collectie van een aantal bekende
galeries. Kijkend naar haar werk kan gezegd worden dat vrouwen
het altijd goed doen. De vrouwen van Graziëlla zijn sterk,
sensueel en staan voor zelfvertrouwen. Schitterende glanzende
afwerking, gedoseerde ruwere delen, zoekende gebaren en
gracieuze houdingen, dat alles is te vinden in het werk van
Graziëlla Curreli: zij toont de triomferende vrouw. Zij
onderzoekt de harmonie tussen het gezonde lichamelijke waarbij
'wapperende draperieën' de lijnen benadrukken. Haar
uiteindelijke doel is om het lichamelijke te overstijgen en
contact te maken met het wezen van haar sekse. Haar inspiratie
vindt zij in de eenvoud van het dagelijkse leven, waarvan zij
het buitengewone probeert te verbinden met de aanwezigheid en
intentie. De verstilde en bescheiden schoonheid van het moment
waarop iemand haar haar doet, de intimiteit van het ogenblik dat
iemand baadt of parfumeert. Of de expressiviteit uitgedrukt in
de musculatuur van benen, rug of schouders en de beweging van
draaien en dansen. In haar beelden probeert Graziëlla al het
wezenlijke in de mens zo weer te geven dat de toeschouwer ertoe
gebracht wordt een beetje naar zichzelf te kijken.