Graziëlla Curreli, beelden in brons
Graziëlla Curreli is in 1960 geboren te Parijs. Haar Italiaanse ouders moedigden haar reeds op jonge leeftijd aan haar voorliefde voor kunst te volgen en stimuleerden dat. Haar vader verkocht zelfs haar kindertekeningen. Zij studeerde literatuur aan de Sorbonne en maakte daar kennis met het werk van de dichters Dante, Petrarca, kunstenaars als Michelangelo en filosofen als Plato en Epictetus.
In 1987 merkte zij dat beeldhouwen de kunstvorm is waarin zij het beste haar talenten kwijt kan. De reis door de derde dimensie begon met klei. Zacht, fris en neutraal genoeg om te experimenteren. Later wijzigden de omstandigheden en was zij in staat met was en brons 'volwassener' te werken.
Zij reisde veel, kent alle belangrijke musea van Europa, bestudeerde de beelden van de grote Griekse beeldhouwers en de Franse klassieke beeldhouwers Edgar Degas en Aristide Maillol.
In 1994 verhuisde zij naar Amsterdam waar zij een grote leermeester vond in de beeldhouwer Karel Gomes. Zij werd gestimuleerd en geïnspireerd door zijn werk; vrouwen zouden haar belangrijkste thema worden. Karel Gomes leerde haar de techniek te verbeteren en de manier waarop hij zijn beelden voorbereidde. De ambachtelijkheid van het werken, het bouwen van het geraamte, het modelleren en het van alle kanten bekijken van een beeld, maar bovenal zijn kunstenaarschap en de manier om naar kunst te kijken. In 1999 ging Graziëlla op zoek naar een bronswerker en vond er een in Haarlem. De zorgvuldige hulp en aanwijzingen leerden haar hoe het wassen beeld te vertalen in een brons, van het maken van de mal tot het verfijnde afwerken van het metaal.
Sinds 2000 werd haar werk in galeries getoond en vanaf 2001 worden haar beelden getoond op de Holland Art Fair in Den Haag, de PAN en de KunstRai te Amsterdam. Momenteel maakt het werk deel uit van de permanente collectie van een aantal bekende galeries. Kijkend naar haar werk kan gezegd worden dat vrouwen het altijd goed doen. De vrouwen van Graziëlla zijn sterk, sensueel en staan voor zelfvertrouwen. Schitterende glanzende afwerking, gedoseerde ruwere delen, zoekende gebaren en gracieuze houdingen, dat alles is te vinden in het werk van Graziëlla Curreli: zij toont de triomferende vrouw. Zij onderzoekt de harmonie tussen het gezonde lichamelijke waarbij 'wapperende draperieën' de lijnen benadrukken. Haar uiteindelijke doel is om het lichamelijke te overstijgen en contact te maken met het wezen van haar sekse. Haar inspiratie vindt zij in de eenvoud van het dagelijkse leven, waarvan zij het buitengewone probeert te verbinden met de aanwezigheid en intentie. De verstilde en bescheiden schoonheid van het moment waarop iemand haar haar doet, de intimiteit van het ogenblik dat iemand baadt of parfumeert. Of de expressiviteit uitgedrukt in de musculatuur van benen, rug of schouders en de beweging van draaien en dansen. In haar beelden probeert Graziëlla al het wezenlijke in de mens zo weer te geven dat de toeschouwer ertoe gebracht wordt een beetje naar zichzelf te kijken. 

 

 

 

Venster sluiten